Συλλογική Μάθηση...

Εδώ και κάτι εβδομάδες έχει αρχήσει ένα Μαζικό Ανοιχτό και Διαδικτυακό Μάθημα (ΜΑΔιΜα; ή μήπως ΜαΔΑΜα;) κοινώς γνωστό στα Αγγλικά ως MOOC (Massive Online Open Course). Στα προηγούμενα MOOC (ας χρησιμοποιήσουμε λατινικού χαρακτήρες γιατί το ΜΑΔιΜΑ δεν μου ακούγεται και ωραίο) έγραφα μόνο στα Αγγλικά, αλλά ευκαιρία γράψουμε και στα Ελληνικά και να εκπροσωπήσουμε λίγο την Ελλάδα στην διεθνή παιδαγωγική σκηνή. 

Αυτή την περασμένη εβδομάδα το θέμα στο Change MOOC (με θέμα την αλλαγή της παιδείας) ήταν η Συλλογική Μάθηση. Η ιδέα πίσω από την συλλογική μάθηση είναι η μάθηση που χρησιμοποιεί την συλλογική γνώση. Αυτό που είναι διαφορετικό στην συλλογική γνώση είναι το ότι ο Ένας και οι Πολλοί είναι αναπόσπαστοι ο ένας από τον άλλον (παραπάνω πληροφορίες εδώ, στο άρθρο της Άλλισον Λίτλετζον).

Κοίτα, ενδιαφέρον η σκέψη, αλλά πιστεύω πως πάντα είχαμε αυτή την συλλογική παιδεία. Στο κάτω κάτω εδώ και χρόνια έχουμε βιβλιοθήκες που είναι συλλογές από την ανθρώπινη γνώση και τις χρησιμοποιούμε για να διδάξουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Η μόνη διαφορά με το σήμερα είναι πως η τεχνολογία μας επιτρέπει να έχουμε πιο άμεση πρόσβαση σε μερικές από τις πληροφορίες που έχει αποθηκεύσει μια βιβλιοθήκη, και έχουμε πρόσβαση σε αρκετούς μορφωμένους μέσω του facebook, twitter, και μέσω τον blog αυτών των ανθρώπων. Επίσης έχουμε την δυνατότητα να ανοίξουμε ένα δικό μας, δωρεάν, μπλόγκ για να γράψουμε τις δικές μας σκέψεις, απόψεις και αποστάξεις γνώσεων που διαβάσαμε ή ακούσαμε από κάπου αλλού και τα οποία έχουμε επεξεργαστεί μόνοι ή με παρέα για να φτάσουμε σε κάποια κατάληξη.

Αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι πως κανένας δεν έχει γράψει τίποτα για το παλαιό ρητό  «απ’ το ένα μπαίνει, από το άλλο βγαίνει».  Πολλές φορές έχω δει κόσμο να κάνει μια αναζήτηση στο Google για να βρει κάτι, το λύνει το πρόβλημα, αλλά  δεν μαθαίνει πως να κάνει αυτό το επιχείρημα από μόνος του. Οπότε όταν ξανάχει το ίδιο πρόβλημα πάει ξανά στο  Google και ψάχνει να βρει το βοήθημα  Ναι το άτομο αυτό έχει πρόσβαση  σε ένα κόμματι συλλογικής γνώσης αλλά δεν μαθαίνει;  Γιατί δεν μαθαίνει; Αυτό δεν το γνωρίζω, υπάρχουν ποικίλοι λόγοι, αλλά το πρόβλημα είναι πως δεν μάθαινες ασχέτως σε τι γνώση έχεις πρόσβαση αν δεν θέλεις να μάθεις. Το άλλο πρόβλημα μου είναι αυτό το «ένας για όλους και όλοι για έναν» σκεπτικό. Μπορεί σε μια μικρή ομάδα να γίνεται αυτό, αλλά στον ευρύτερο διαδικτυακό χώρο όχι.

Σε γενικές γραμμές, ενδιαφέρων η συλλογική μάθηση, αλλά ως γενική ιδέα δεν πιστεύω πως είναι κάτι καινούργιο. Για να δούμε τι θα είναι το θέμα αυτής της εβδομάδος.

Comments

Ciao Apostolos,
non conoscendo il greco ho usato Google Translate per leggere il tuo post. Approvo  la scelta linguistica, ti ringrazio per la provocazione implicita.
Ciao Serena!
Dopo legere i tuoi posti volevo aumentare la diversità linguistica di questo MOOC :-) Il greco è più facile per me ma voglio utilizzare anche il francese ed il italiano - ma questo vuole più di tempo :-)  - per me è un progetto per i weekend :-)

Popular posts from this blog

Discussion forums in MOOCs are counter-productive...well, sort of...

Academic Facepalm (evaluation edition)

Latour: Third Source of Uncertainty - Objects have agency too!